Nauczyciel współorganizujący kształcenie – kim jest i co robi?

Szkoła to miejsce, w którym każde dziecko powinno otrzymać wsparcie dopasowane do swoich możliwości. Aby to było możliwe, coraz częściej w przedszkolach i szkołach pojawia się nauczyciel współorganizujący kształcenie, czyli specjalista współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kim jest nauczyciel współorganizujący kształcenie, jakie zadania wykonuje i jak zdobyć kwalifikacje do pełnienia tej niezwykle ważnej roli?

Kim jest nauczyciel współorganizujący kształcenie?

Nauczyciel wspomagający in. współorganizujący kształcenie to specjalista, którego zadaniem jest wsparcie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (np. ze względu na niepełnosprawność intelektualną, spektrum autyzmu, afazję, niepełnosprawność ruchową/słuchową/wzrokową).

Działa on niezależnie, ale w ścisłej współpracy z nauczycielem prowadzącym, specjalistami i rodzicami. Dzięki temu tworzy optymalne warunki do nauki i rozwoju ucznia, a także wspiera integrację w klasie.

Zadania nauczyciela wspomagającego

  • Indywidualne i grupowe wsparcie uczniów – dostosowywanie metod i materiałów dydaktycznych do potrzeb dziecka.
  • Współpracę z nauczycielami i specjalistami – wspólne planowanie zajęć i strategii edukacyjnych.
  • Monitorowanie postępów ucznia – diagnozę trudności i wprowadzanie zmian w sposobach pracy.
  • Wsparcie emocjonalne – pomoc w budowaniu poczucia wartości, motywacji i radzenia sobie z wyzwaniami.

Jakie kwalifikacje są wymagane?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102 z późniejszymi zmianami):

  • nauczyciel wspomagający (współorganizujący kształcenie integracyjne) musi posiadać kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej,Pedagogiem specjalnym mogą zostać osoby, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia nie tylko na kierunku, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki na innym (dowolnym) kierunku. Oprócz tego będą one musiały uzyskać przygotowanie pedagogiczne ukończyć studia podyplomowe w zakresie edukacji włączającej (wg nowych standardów kształcenia)osoby, które ukończyły studia według starych standardów kształcenia muszą posiadać kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej ( zgodnie z rozporządzeniem z 08.08.2025 uchylony został przepis, który przewidywał terminowe kwalifikacje na stanowisku pedagoga specjalnego (do 31 sierpnia 2026 r.).
  • nie jest konieczne, aby jego przygotowanie było ukierunkowane na konkretny rodzaj niepełnosprawności – wystarczą kwalifikacje ogólne z pedagogiki specjalnej,
  • od 1 września 2025 r. tę funkcję będą mogli pełnić także nauczyciele innych przedmiotów (np. języków obcych, przedmiotów teoretycznych, bibliotekarze), pod warunkiem ukończenia studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki specjalnej.

Oznacza to, że aby zostać nauczycielem wspomagającym, kluczowe jest ukończenie odpowiednich studiów podyplomowych.

Studia podyplomowe w Wyższej Szkole Uni-Terra przygotowujące do pracy nauczyciela wspomagającego

Wyższa Szkoła Uni-Terra w Poznaniu oferuje studia podyplomowe kwalifikacyjne, które spełniają wymagania rozporządzenia i dają formalne kwalifikacje do pełnienia funkcji nauczyciela wspomagającego. Należą do nich MIĘDZY INNYMI:

Dlaczego warto zostać nauczycielem wspomagającym?

Nauczyciel wspomagający to zawód niezwykle potrzebny i przyszłościowy. Jeśli chcesz nim zostać, wybierz studia podyplomowe w WS Uni-Terra – takie jak  Oligofrenopedagogika, Edukacja i terapia osób z autyzmem czy Edukacja włączająca.

👉 Nie zwlekaj – rozpocznij studia podyplomowe w Uni-Terra i zdobądź kwalifikacje nauczyciela wspomagającego, które pozwolą Ci zmieniać życie uczniów na lepsze!

Skip to content