Edukacja włączająca
Studia z zakresu PEDAGOGIKI SPECJALNEJ! Co zyskujesz, studiując ten kierunek w Wyższej Szkole Uni-Terra?
- Kwalifikacje do współorganizacji kształcenia włączającego dla wszystkich dzieci
- Praktyczną wiedzę, niezbędną do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji włączającej, czyli inkluzyjnej, która łączy i niweluje bariery
- Kompetencje diagnostyczne w zakresie pedagogiki specjalnej
- Możliwość zdobycia nowych uprawnień, m. in. do objęcia stanowiska PEDAGOGA SPECJALNEGO
Możliwości zatrudnienia
Jako absolwent edukacji włączającej możesz znaleźć pracę:
1) na stanowisku pedagoga specjalnego (wszystkie etapy kształcenia) : w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w przedszkolach i szkołach z oddziałami integracyjnymi, integracyjnych, instytucjach oświatowych.
2) na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie (aktualna nazwa nauczyciela wspomagającego) w przedszkolach integracyjnych; w szkołach integracyjnych (klasach integracyjnych i ogólnodostępnych)
Stanowią podstawę do zajęcia stanowiska pedagoga specjalnego.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego posiada osoba, która ukończyła:
studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki, i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji włączającej,
lub
studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie pedagogiki i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Edukację włączającą (inkluzyjną) rozumiemy jako edukację dla każdego dziecka, które dzięki profesjonalnym działaniom może osiągnąć SUKCES. Zgadzamy się z neurobiologiem Geraldem Hütherem, że wszystkie dzieci są zdolne, a często przez nieudolną edukację marnujemy ich talenty. Zachęcamy więc każdego z uczących do zgłębiania istoty edukacji włączającej. Profesjonalne działania:
- służą właściwemu rozpoznaniu potrzeb i możliwości dziecka;
- wzmacniają potencjał dziecka, niwelują bariery, które przed nim stoją;
- ułatwiają nauczycielom, pedagogom i dyrektorom pracę;
- pozwalają efektywniej pracować w zróżnicowanym środowisku!
Studia z edukacji włączającej mają charakter kwalifikacyjny. Program przygotowany przez Ekspertów:
- wyposaża Słuchaczy w niezbędną wiedzę i praktyczne umiejętności służące do profesjonalnego zarządzania procesem edukacji włączającej;
- pozwala zdobyć kompetencje społeczne konieczne do roli PRZEWODNIKA - organizatora edukacji w systemie oświaty inkluzyjnej, rozumianej jako edukacja wszystkich uczniów, bez względu na specyfikę ich potrzeb edukacyjnyc;h
- przygotowuje do współpracy z różnymi podmiotami środowiska ucznia - specjalistami, wychowawcami, nauczycielami, rodzicami oraz do pomocy w organizacji takich zajęć jak rewalidacja, socjoterapia, resocjalizacja, rehabilitacja i innych.
Kto może studiować?
- Absolwenci studiów legitymujący się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub studiów I. i II. stopnia w zakresie pedagogiki (każda specjalność) oraz przygotowanie pedagogiczne (dotyczy stanowiska pedagoga specjalnego w szkołach, przedszkolach ogólnodostępnych).
- Absolwenci studiów legitymujący się dyplomem ukończenia studiów jednolitych magisterskich lub studiów I. lub II. stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej oraz posiadający przygotowania pedagogicznego (dotyczy stanowiska pedagoga specjalnego w szkołach, przedszkolach ogólnodostępnych i integracyjnych).
- Absolwenci studiów legitymujący się wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem pedagogicznym, którzy posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć i chcą poszerzyć swoje kompetencje w zakresie edukacji włączającej (dyrektorzy placówek oświatowych, nauczyciele, psycholodzy)
Podstawy prawne
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 890, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r. poz. 1289 i z 2022 r. poz. 1769).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 i z 2022 r. poz. 1594).
Organizacja studiów
- Czas trwania: 3 semestry
- 375 godzin zajęć dydaktycznych
- 120 godzin praktyk
- Termin realizacji: Termin realizacji: październik 2024 – lipiec 2025 r.
- 48 punktów ECTS
- Zajęcia z wykorzystaniem metod kształcenia on-line
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych i otrzymania świadectwa jest uzyskanie wszystkich zaliczeń i zdanie egzaminów potwierdzających osiągnięcie efektów kształcenia, przewidzianych programem wraz z praktykami, a także uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego/dyplomowego. Absolwenci uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego/ dyplomowego jest zaliczenie wszystkich przedmiotów i praktyk przewidzianych w programie studiów.
Najważniejsze zagadnienia
Program studiów obejmuje między innymi:
- Teorię edukacji włączającej (organizację) i integracyjnej
- Dydaktykę specjalną
- Psychologię rozwojową, kliniczną i rehabilitacyjną
- Pedagogikę specjalną
- Uniwersalne projektowanie zajęć, czyli metodykę kształcenia w grupach zróżnicowanych
- Diagnostykę w pedagogice specjalnej
- Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i wychowawczej
- Pracę z rodziną dzieci z niepełnosprawnością
- Nowe technologie w edukacji włączającej
- Ocenianie w edukacji włączającej
- Praktyki w wymiarze 120 godzin
Warunki rekrutacji
Nabór na studia podyplomowe będzie trwał do momentu wyczerpania limitu miejsc. Przyjęcie kandydatów na studia następuje na podstawie kolejności zgłoszeń.
Opłata wpisowa: Zapłać już teraz (200 zł)
Odbiorca: Wyższa Szkoła Uni-Terra
Nr rachunku: Bank Millenium: 54 1160 2202 0000 0002 2044 9598
Kwota: 200,00 zł
Tytuł: wpisowe, imię i nazwisko uczestnika, nazwa kierunku studiów/miasto
Przy wyborze dwóch kierunków czesne tańszego kierunku jedno wpisowe 50% taniej!
Warunkiem zakwalifikowania się na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
- podanie do Rektora i formularz rejestracji – wygenerowane po wypełnieniu formularza
- kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
- 2 zdjęcia w formacie legitymacyjnym
- potwierdzenie dokonania opłaty 200 zł (instrukcje podane w warunkach ogólnych. Można też dokonać wpłaty na miejscu)
- podpisanie umowy o świadczenie nauki na studiach podyplomowych
Uwaga! Jeśli na studiach kwalifikacyjnych dla nauczycieli wymagane jest przygotowanie pedagogiczne, a nie wynika ono z dyplomu ukończenia szkoły wyższej, prosimy o dołączenie kserokopii dokumentu potwierdzającego jego posiadanie.
Absolwenci Uni-Terra w celu otrzymania rabatu proszeni są o dostarczenie kserokopii dyplomu lub świadectwa potwierdzającego ukończenie form kształcenia w w/w placówkach.
Dokumenty prosimy składać:
- osobiście w Biurze Studiów Podyplomowych
ul. Wybickiego 6, 61-529 Poznań
I piętro
lub
- przesłać listem poleconym na adres:
Wyższa Szkoła Uni-Terra
Biuro Studiów Podyplomowych
ul. Wybickiego 6
61-529 Poznań
Poznań
- Opłata wpisowa: 200 zł
- Dla absolwentów Wyższej Szkoły Uni-Terra oraz ODN Uni-Terra dodatkowy jednorazowy rabat w wysokości 200 zł (odliczany od czesnego)
- Promocja! 3700 zł - cena promocyjna czesnego obowiązuje przy jednorazowej wpłacie do 31.10.2024 r.